Potrivit dispozitiilor legii nr. 554 din 2004:
Instantei
de contencios administrativ i se poate adresa:
·
orice persoana fizica sau juridica care se
considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o
autoritate publica, printr-un act admnistrativ sau prin nesolutionarea in
termenul legal a unei cereri
·
orice persoana fizica sau juridica care se
considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim printr-un
act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept
·
Avocatul Poporului, in baza unei sesizari a
unei persoane fizice, daca apreciaza ca ilegalitatea actului sau excesul de
putere al autoritatii administrative nu poate fi inlaturat decit prin justitie
·
Ministerul Public, cind, in urma exercitarii
atributiilor sale, apreciaza ca incalcarile drepturilor, libertatilor si
intereselor legitime ale persoanelor se datoreaza existentei unor acte
administrative unilaterale individuale ale autoritatilor publice emise cu exces
de putere
·
Autoritatea publica emitenta a unui act administrativ
nelegal, atunci cind actul nu mai poate fi revocat deoarece a intrat in
circuitul civil si a produs consecinte juridice
·
Persoana vatamata in drepturile sale ori in
interesele sale legitime, prin ordonante sau dispozitii din ordonanate ale
Guvernului neconstitutionale
·
Prefectul, Agentia Nationala a Functionarilor
Publici si orice persoana de drept public vatamata intr-un drept al sau ori
intr-un interes legitim.
Nu
pot fi atacate in contenciosul administartiv:
- actele administrative ale autoritatilor publice care privesc raporturile acestora cu Parlamentul
- actele de comandament cu caracter militar
- actele administrative pentru modificarea sau desfiintarea carora se prevede o alta procedura
- actele administrative emise pentru aplicarea regimului de razboi, al starii de asediu sau al celei de urgenta, cele care privesc apararea si securitatea nationala ori cele emise pentru restabilirea ordinii publice, precum si pentru inlaturarea consecintelor calamitatilor naturale, epidemiilor si epizootiilor pot fi atacate numai pentru exces de putere
Procedura contenciosului
administrativ parcurge doua faze:
Procedura prealabila
Înainte
de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care
se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim
printr-un act administrativ individual trebuie să solicite autorităţii publice
emitente sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, revocarea,
în tot sau în parte, a acestuia.
Plingerea
prelabila se formuleaza,:
· in cazul actului
admiistrativ individual, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului,
· in cazul actului
administrativ normativ, oricind,
· in cazul actelor
administrative unilaterale in termen de 30 de zile de la data comunicarii si
pentru motive temeinice peste acest termen dar nu mai tirziu de 6 luni de la
data emiterii actului.
· in cazul actiunilor
care au ca obiect contracte administrative, in termen de 6 luni de la:
Ø data incheierii
contractului, in cazul litigiilor legate de incheierea lui
Ø data notificarii
contractului sau, dupa caz, de la data refuzului cererii de modificare facute
de una din parti, in cazul litigiilor legate de modificarea contractului
Ø data incalcarii
obligatiilor contractuale, in cazul litigiilor legate de executarea
contractului
Ø data expirarii
duratei contractului sau, dupa caz, de la data aparitiei oricarei cauze care
atrage stingerea obligatiilor contractuale, in cazul litigiilor legate de
incetarea contractului
Ø data constatarii
caracterului interpretabil al unei clauze contractuale, in cazul litigiilor
legate de interpretarea contractului.
Procedura in fata instantei de judecata
Persoana
vătămată într-un drept recunoscut de lege sau într-un interes legitim printr-un
act administrativ unilateral, nemulţumită de răspunsul primit la plângerea
prealabilă sau care nu a primit niciun răspuns în termen de 30 de zile de la
data inregistrarii cererii, poate sesiza instanţa de contencios administrativ
competentă, pentru a solicita anularea în tot sau în parte a actului, repararea
pagubei cauzate şi, eventual, reparaţii pentru daune morale.
Cererile
prin care se solicită anularea unui act administrativ individual, a unui
contract administrativ, recunoaşterea dreptului pretins şi repararea pagubei
cauzate se pot introduce în termen de 6 luni de la:
a) data comunicării răspunsului
la plângerea prealabilă;
b) data comunicării
refuzului nejustificat de soluţionare a cererii;
c) data expirării
termenului de soluţionare a plângerii prealabile, respectiv data expirării
termenului legal de soluţionare a cererii;
d) data expirării
termenului de 30 de zile de la data inregistrarii cererii, calculat de la
comunicarea actului administrativ emis în soluţionarea favorabilă a cererii
sau, după caz, a plângerii prealabile;
e) data încheierii
procesului-verbal de finalizare a procedurii concilierii, în cazul contractelor
administrative.
Pentru motive temeinice, în cazul actului administrativ
individual, cererea poate fi introdusă şi peste termenul prevăzut mai sus, dar
nu mai târziu de un an de la data comunicării actului, data luării la cunoştinţă,
data introducerii cererii sau data încheierii procesului-verbal de conciliere,
după caz.
În cazul suspendării, potrivit legii speciale, a procedurii de
soluţionare a plângerii prealabile, termenul curge după reluarea procedurii, de
la momentul finalizării acesteia sau de la data expirării termenului legal de soluţionare,
după caz, dacă a expirat termenul de un an mentionat mai sus.
În cazul
acţiunilor formulate de prefect, Avocatul Poporului, Ministerul Public sau Agenţia
Naţională a Funcţionarilor Publici, termenul curge de la data când s-a cunoscut
existenţa actului nelegal.
Ordonantele sau dispozitiile din
ordonante care se considera a fi neconstitutionale, precum si actele
administrative cu caracter normativ care se consideră a fi nelegale pot fi
atacate oricând.
Suspendarea
executarii actului administrativ unilateral, poate fi ceruta de persoana
vatamata instantei de judecata, in cazuri bine justificate si pentru prevenirea
unei pagube iminente:
Ø pina la pronuntarea instantei de fond, dupa
formularea plingerii prealabile, persoana vatamata poate cerere. Hotarirea prin
care se pronunta suspendarea este executorie de drept, putind fi atacata cu
recurs in 5 zile de la comunicare, recursul nu este suspensiv de executare.
Ø pina la solutionarea definititva si
irevocabila a cauzei, prin cerere adresata instantei
competente pentru anularea, in tot sau in parte, a actului atacat formulata
odata cu actiunea principala sau prin actiune separata pina la solutionarea
actiunii in fond.
Cererile adresate instantei de judecata sint supuse taxelor de timbru prev. de legea 147/1997, dupa cum urmeaza:
- cererea pentru anularea actului sau, după caz,
recunoaşterea dreptului pretins, precum şi pentru eliberarea unui certificat,
unei adeverinţe sau oricărui alt înscris - 4 lei
- cerere cu caracter patrimonial, prin care se
solicită şi repararea pagubelor suferite - 10% din valoarea pretinsă, dar nu
mai mult de 39 lei
- cereri
care au ca obiect contractele administrative, se taxeaza la valoare.
Hotarirea pronuntata in prima instanta sint supuse recursului in termen de 15 de la comunicare, recursul fiind suspensiv de executare.
Impotriva solutiilor definitive si irevocabile pronuntate de instantele de contencios administrativ se pot exercita caile de atac prevazute de codul de procedura civila.
Hotărârile
judecătoreşti definitive şi irevocabile prin care s-a anulat în tot sau în
parte un act administrativ cu caracter
normativ sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor. Acestea
se publică obligatoriu după motivare, la solicitarea instanţelor, în Monitorul
Oficial al României, Partea I, sau, după caz, în monitoarele oficiale ale judeţelor
ori al municipiului Bucureşti, fiind scutite de plata taxelor de publicare.
Dacă în
urma admiterii acţiunii autoritatea publică este obligată să încheie, să înlocuiască sau să modifice actul
administrativ, să elibereze un alt înscris sau să efectueze anumite operaţiuni
administrative, executarea hotărârii definitive şi irevocabile se face în
termenul prevăzut în cuprinsul acesteia, iar în lipsa unui astfel de termen, în
cel mult 30 de zile de la data rămânerii irevocabile a hotărârii.
În cazul nerespectarii
acestui termen, se aplică conducătorului autorităţii publice sau, după caz,
persoanei obligate o amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de
întârziere, iar reclamantul are dreptul la despăgubiri pentru întârziere.
Neexecutarea din motive imputabile sau nerespectarea hotărârilor
judecătoreşti definitive şi irevocabile pronunţate de instanţa de contencios
administrativ, în termen de 30 de zile de la data aplicării amenzii constituie infracţiune
şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă de la 2.500
lei la 10.000 lei.
Conducătorul
autorităţii publice se poate îndrepta cu acţiune împotriva celor vinovaţi de
neexecutarea hotărârii, potrivit dreptului comun, iar in cazul în care cei
vinovaţi sunt demnitari sau funcţionari publici, se aplică reglementările
speciale.
Legalitatea unui act administrativ unilateral poate fi cercetata oricind in cadrul unui proces, pe cale de exceptie, din oficiu sau la cererea partii interesate.
Actele administrativ jurisdictionale ( respectiv actele juridice emise de o autoritate administrativa cu atributii jurisdictionale in solutionarea unui conflict, dupa o procedura bazata pe contradictorialitate si cu asigurarea dreptului la aparare ) pot fi atacate direct la instanta de contencios administrativ competenta in termen de 15 zile de la comunicare, daca partea nu exercita calea administrtiv - jurisdictionala de atac.