Contencios administrativ


Potrivit dispozitiilor legii nr. 554 din 2004:

Instantei de contencios administrativ i se poate adresa:

·         orice persoana fizica sau juridica care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act admnistrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri
·         orice persoana fizica sau juridica care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept
·         Avocatul Poporului, in baza unei sesizari a unei persoane fizice, daca apreciaza ca ilegalitatea actului sau excesul de putere al autoritatii administrative nu poate fi inlaturat decit prin justitie
·         Ministerul Public, cind, in urma exercitarii atributiilor sale, apreciaza ca incalcarile drepturilor, libertatilor si intereselor legitime ale persoanelor se datoreaza existentei unor acte administrative unilaterale individuale ale autoritatilor publice emise cu exces de putere
·         Autoritatea publica emitenta a unui act administrativ nelegal, atunci cind actul nu mai poate fi revocat deoarece a intrat in circuitul civil si a produs consecinte juridice
·         Persoana vatamata in drepturile sale ori in interesele sale legitime, prin ordonante sau dispozitii din ordonanate ale Guvernului neconstitutionale
·         Prefectul, Agentia Nationala a Functionarilor Publici si orice persoana de drept public vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim.

Nu pot fi atacate in contenciosul administartiv:
  • actele administrative ale autoritatilor publice care privesc raporturile acestora cu Parlamentul
  • actele de comandament cu caracter militar
  • actele administrative pentru modificarea sau desfiintarea carora se prevede o alta procedura
  • actele administrative emise pentru aplicarea regimului de razboi, al starii de asediu sau al celei de urgenta, cele care privesc apararea si securitatea nationala ori cele emise pentru restabilirea ordinii publice, precum si pentru inlaturarea consecintelor calamitatilor naturale, epidemiilor si epizootiilor pot fi atacate numai pentru exces de putere
* sintagma ”cele care privesc apararea si securitatea nationala” cuprinsa in art.5 alin.3 din Legea 554/2004 a fost declarata neconstitutionala conform Deciziei nr.302 din 01.03.2011 a Curtii Cosntitutionale.



Procedura contenciosului administrativ parcurge doua faze:

Procedura prealabila

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un act administrativ individual trebuie să solicite autorităţii publice emitente sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia.
Plingerea prelabila se formuleaza,:
·      in cazul actului admiistrativ individual, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului,
·      in cazul actului administrativ normativ, oricind,
·      in cazul actelor administrative unilaterale in termen de 30 de zile de la data comunicarii si pentru motive temeinice peste acest termen dar nu mai tirziu de 6 luni de la data emiterii actului.
·     in cazul actiunilor care au ca obiect contracte administrative, in termen de 6 luni  de la:
Ø  data incheierii contractului, in cazul litigiilor legate de incheierea lui
Ø  data notificarii contractului sau, dupa caz, de la data refuzului cererii de modificare facute de una din parti, in cazul litigiilor legate de modificarea contractului
Ø  data incalcarii obligatiilor contractuale, in cazul litigiilor legate de executarea contractului
Ø  data expirarii duratei contractului sau, dupa caz, de la data aparitiei oricarei cauze care atrage stingerea obligatiilor contractuale, in cazul litigiilor legate de incetarea contractului
Ø  data constatarii caracterului interpretabil al unei clauze contractuale, in cazul litigiilor legate de interpretarea contractului.

Procedura in fata instantei de judecata

Persoana vătămată într-un drept recunoscut de lege sau într-un interes legitim printr-un act administrativ unilateral, nemulţumită de răspunsul primit la plângerea prealabilă sau care nu a primit niciun răspuns în termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii, poate sesiza instanţa de contencios administrativ competentă, pentru a solicita anularea în tot sau în parte a actului, repararea pagubei cauzate şi, eventual, reparaţii pentru daune morale.

Cererile prin care se solicită anularea unui act administrativ individual, a unui contract administrativ, recunoaşterea dreptului pretins şi repararea pagubei cauzate se pot introduce în termen de 6 luni de la:
a) data comunicării răspunsului la plângerea prealabilă;
b) data comunicării refuzului nejustificat de soluţionare a cererii;
c) data expirării termenului de soluţionare a plângerii prealabile, respectiv data expirării termenului legal de soluţionare a cererii;
d) data expirării termenului de 30 de zile de la data inregistrarii cererii, calculat de la comunicarea actului administrativ emis în soluţionarea favorabilă a cererii sau, după caz, a plângerii prealabile;
e) data încheierii procesului-verbal de finalizare a procedurii concilierii, în cazul contractelor administrative.
Pentru motive temeinice, în cazul actului administrativ individual, cererea poate fi introdusă şi peste termenul prevăzut mai sus, dar nu mai târziu de un an de la data comunicării actului, data luării la cunoştinţă, data introducerii cererii sau data încheierii procesului-verbal de conciliere, după caz.
În cazul suspendării, potrivit legii speciale, a procedurii de soluţionare a plângerii prealabile, termenul curge după reluarea procedurii, de la momentul finalizării acesteia sau de la data expirării termenului legal de soluţionare, după caz, dacă a expirat termenul de un an mentionat mai sus.
            În cazul acţiunilor formulate de prefect, Avocatul Poporului, Ministerul Public sau Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, termenul curge de la data când s-a cunoscut existenţa actului nelegal.
            Ordonantele sau dispozitiile din ordonante care se considera a fi neconstitutionale, precum si actele administrative cu caracter normativ care se consideră a fi nelegale pot fi atacate oricând.

      Suspendarea executarii actului administrativ unilateral, poate fi ceruta de persoana vatamata instantei de judecata, in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente:
Ø  pina la pronuntarea instantei de fond, dupa formularea plingerii prealabile, persoana vatamata poate cerere. Hotarirea prin care se pronunta suspendarea este executorie de drept, putind fi atacata cu recurs in 5 zile de la comunicare, recursul nu este suspensiv de executare.
Ø  pina la solutionarea definititva si irevocabila a cauzei, prin cerere adresata instantei competente pentru anularea, in tot sau in parte, a actului atacat formulata odata cu actiunea principala sau prin actiune separata pina la solutionarea actiunii in fond.



        Cererile adresate instantei de judecata sint supuse taxelor de timbru prev. de legea 147/1997, dupa cum urmeaza:

-  cererea pentru anularea actului sau, după caz, recunoaşterea dreptului pretins, precum şi pentru eliberarea unui certificat, unei adeverinţe sau oricărui alt înscris - 4 lei
- cerere cu caracter patrimonial, prin care se solicită şi repararea pagubelor suferite - 10% din valoarea pretinsă, dar nu mai mult de 39 lei
- cereri care au ca obiect contractele administrative, se taxeaza la valoare.




      Hotarirea pronuntata in prima instanta sint supuse recursului in termen de 15 de la comunicare, recursul fiind suspensiv de executare. 
  Impotriva solutiilor definitive si irevocabile pronuntate de instantele de contencios administrativ se pot exercita caile de atac prevazute de codul de procedura civila.



Hotărârile judecătoreşti definitive şi irevocabile prin care s-a anulat în tot sau în parte un act administrativ cu caracter normativ sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor. Acestea se publică obligatoriu după motivare, la solicitarea instanţelor, în Monitorul Oficial al României, Partea I, sau, după caz, în monitoarele oficiale ale judeţelor ori al municipiului Bucureşti, fiind scutite de plata taxelor de publicare.

Dacă în urma admiterii acţiunii autoritatea publică este obligată să încheie, să înlocuiască sau să modifice actul administrativ, să elibereze un alt înscris sau să efectueze anumite operaţiuni administrative, executarea hotărârii definitive şi irevocabile se face în termenul prevăzut în cuprinsul acesteia, iar în lipsa unui astfel de termen, în cel mult 30 de zile de la data rămânerii irevocabile a hotărârii.
 În cazul nerespectarii acestui termen, se aplică conducătorului autorităţii publice sau, după caz, persoanei obligate o amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, iar reclamantul are dreptul la despăgubiri pentru întârziere.
Neexecutarea din motive imputabile sau nerespectarea hotărârilor judecătoreşti definitive şi irevocabile pronunţate de instanţa de contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la data aplicării amenzii constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă de la 2.500 lei la 10.000 lei.
Conducătorul autorităţii publice se poate îndrepta cu acţiune împotriva celor vinovaţi de neexecutarea hotărârii, potrivit dreptului comun, iar in cazul în care cei vinovaţi sunt demnitari sau funcţionari publici, se aplică reglementările speciale.




    Legalitatea unui act administrativ unilateral poate fi cercetata oricind in cadrul unui proces, pe cale de exceptie, din oficiu sau la cererea partii interesate. 

   Actele administrativ jurisdictionale ( respectiv actele juridice emise de o autoritate administrativa cu atributii jurisdictionale in solutionarea unui conflict, dupa o procedura bazata pe contradictorialitate si cu asigurarea dreptului la aparare ) pot fi atacate direct la instanta de contencios administrativ competenta in termen de 15 zile de la comunicare, daca partea nu exercita calea administrtiv - jurisdictionala de atac.